Technical efficiency evaluation in Public State Universities (UPE) of the Mexico´s northwest through Data Envelopment Analysis (DEA)

Daniela Alcaraz-Ochoa, Deyanira Bernal-Domínguez

Abstract


The present study extends empirical evidence within the Economics of Education in evaluating the technical efficiency in the use of federal resources granted to State Public Universities (UPE) through regular incremental processes and extraordinary funds, which are considered insufficient by this type of institutions. The objective of this work is to apply a procedure that allows to know the technical efficiency achieved by the UPE of northwest Mexico during the period 2014-2015. The methodology used was the Data Envelopment Analysis (DEA) in its CCR-O model, the production function was estimated using the federal financing (ordinary and extraordinary) variables as input and new students, students graduated, accredited educational programs and academic bodies as outputs, obtained through the databases of the National Association of Universities and Institutions of Higher Education (ANUIES) and the National Autonomous University of Mexico (UNAM). The main findings were that the relationship between the variables used as inputs and outputs reflects an average technical efficiency of 0.860379 (0 to 1 scale), being the technically efficient the Autonomous University of Baja California (UABC) and the Technological Institute of Sonora (ITSON). Peer group and target data are obtained for consideration as a reference for improving institutions that are not technically efficient.


Keywords


DEA; technical efficiency; financing; UPE

References


AECA. (2000). Indicadores de Gestión para las Entidades Públicas. Madrid.

ANUIES-IESALC. (2003). Estudios sobre el usos de las tecnologías de comunicación e información para la virtualización de educación superior en México.

ANUIES. (2016). Anuarios Estadísticos de Educación Superior. Retrieved from http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior

Armijo, M. (2009). Manual de Planificación Estratégica e Indicadores de Desempeño en el Sector Público. Chile: ILPES-CEPAL.

BID. (2015). México: Construyendo gobiernos efectivos: Resúmenes ejecutivos de los informes nacionales. Retrieved from Washington, D.C.

CEPAL. (2014). Panorama de la Gestión Pública en América Latina y el Caribe. Retrieved from Santiago de Chile

Coll Serrano, V., y Blasco Blasco, O. M. (2000). Evaluación de la eficiencia mediante el Análisis Envolvente de Datos: Introducción a los modelos básicos.: Universidad de Valencia.

Cooper, W. W. S., L. M. & Tone, K. (2007). Data Envelopment Analysis. New York: Springer.

Charnes, A., Cooper, W. W. & Rhodes, E. (1978). Measuring the efficiency of decision making units European Journal of Operational Research, 2(6), 429-444.

Emrouznejad, A., Parker, B. & G. Tavares. (2008). Evaluation of research in efficiency and productivity: A survey and analysis of the first 30 years of scholarly literature in DEA. Journal of Socio-Economics Planning Science, 42(3), 151-157.

ExECUM. (2016). Explorador de datos del Estudio Comparativo de Universidades Mexicanas. Retrieved from http://www.execum.unam.mx/

Farrell, M. J. (1957). The Measurement of Productive Efficiency. Journal of the Royal Statistical Society, Vol. 120(3), 253-290.

Gómez Sancho, J. M. (2001). La evaluación de la eficiencia en las universidades públicas españolas X Jornadas de la Asociación de la Economía de la Educación (pp. 411-434). Murcia, España: Asociación de la Economía de la Educación.

Güemes Castorena, D. (2008). A DEA Decision Making Model for Higher Education Funding: VDM Verlag.

Koopmans, T. (1951). Activity analysis of production and allocation. New York: John Wiley & Sons.

McMillan, M. L., & Datta, D. (1998). The relative efficiencies of Canadian Universities: A DEA perspective. Canadian Public Policy-Analyse De Politiques, 24(4), 485-511. doi:10.2307/3552021

Mikušová, P. (2015). An Application of DEA Methodology in Efficiency Measurement of the Czech Public Universities. Procedia Economics and Finance, 25, 569-578. doi:http://dx.doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00771-6

Navarro Chávez, J. C. L., Gómez Monge, R., y Torres Hernández, Z. (2016). Las universidades en México: una medida de su eficiencia a través del análisis de la envolvente de datos con bootstrap. Acta Universitaria, 26(6 Noviembre-DIciembre), 49-58. doi:10.15174/au.2016.911

OSDEA. (2016). Retrieved from http://opensourcedea.org/

Ramanathan, R. (2003). An Introduction to data evelopment analysis: A tool performance measurement. New Delhi: Sage publications.

Robinson, M. (2007). Performance Budgeting: Linking Funding and Results: Palgrave Macmillan.

Romeu, A. I. Y., & Rodríguez Treto, Y. (2008). Procedimiento para la evaluación de la eficiencia técnica en la transportación de caña en las UBPC cañeras de la provincia Villa Clara. (Diploma), Universidad Central "Martha Abreu" de las Villas, Santa Clara.

SEP. (2016). Secretaría de Educación Públicas. Retrieved from http://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/2014-2015-diseno?state=published

Sigler, L. Á. M. (2004). Aplicación del Data Envelopment Analysis a la producción de investigación económica en la Ciudad de México: la eficiencia relativa del CIDE, COLMEX, IPN, UAM y UNAM (1990-2002). Paper presented at the 4th International Symposium of Data Envelopment Analysis and Performance Management, Birmingham.

Urueña Gutiérrez, B. (2004). La eficiencia en la Empresa Pública Autonómica aproximación metodológica. Boletín económico de ICE, Información Comercial Española(2809), 9-23.

Vázquez Rojas, A. M. (2010). Estudio sobre la eficiencia técnica de las universidades públicas presenciales españolas. In M. J. M.

Torrubia, D. P. X. d. Embún, & J. M. G. Sancho (Eds.), Investigaciones de Economía de la Educación (Vol. 5, pp. 689-702). España: Asociación de Economía de la Educación.




DOI: https://doi.org/10.21640/ns.v9i19.854

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Nova Scientia

Nova Scientia, year 9, issue 19, November 2017 – April 2018, is a biannual journal printed by the Universidad De La Salle Bajío, with its address: Av. Universidad 602, Col. Lomas del Campestre, C. P. 37150, León, Gto. México. Phone: (52) 477 7108500, e-mail: http://nova_scientia.delasalle.edu.mx. Chief editor: Ph.D. Rolando Pérez Álvarez and Ph.D. Ramiro Rico Martínez. ISSN 2007 - 0705. Copyright for exclusive use No. 04-2008-092518225500/102, Diffusion rights via computer net 04 - 2008 – 121011584800-203 both granted by the Instituto Nacional del Derecho de Autor.

Editor responsible for updating this issue: Direction of Research Department of the Universidad De La Salle Bajío, last updated on Nov 2th, 2017.