The visual language as a tool for morphological analysis of architecture-sculpture Buildings
PDF (Español (España))

Keywords

análisis morfológico
lenguaje visual
geometría compositiva
patrimonio cultural
El Tajín Morphological analysis
visual language
compositional geometry
cultural heritage
El Tajín

How to Cite

Valle Chavarria, L. G., Loredo Cansino, R. I., & Berumen Rodríguez, C. E. (2016). The visual language as a tool for morphological analysis of architecture-sculpture Buildings. Nova Scientia, 8(16), 313–330. https://doi.org/10.21640/ns.v8i16.370

Abstract

The archaeological site of El Tajin was the most important center of cultural influence of the Gulf of Mexico during the Epi-classic period. The Plaza del Arroyo is the oldest area of the holy city, which is mainly composed of the buildings 16, 18, 19 and 20 spatially distributed according to the Mesoamerican quadrangular pattern forming a central square around them. The objective of this analysis is to provide by morphological study, greater understanding of the processes generating the Mesoamerican architectural form taking into account the basic design elements and geometric structure that synthesizes. The results are shown through analysis tables.

https://doi.org/10.21640/ns.v8i16.370
PDF (Español (España))

References

Acaso, M. (2006). El lenguaje visual. España: Ediciones Paidós Ibérica S.A.

Arnheim, R. (1993). Arte y percepción visual. Madrid: Alianza Editorial S.A.

Baker, H. (2007). Le Corbusier: análisis de la forma. Barcelona: Edit. Gustavo Gili.

Brüggemann, J. K. (1991) Tajín. Madrid: Edición del citybank/México, El equilibrista.

Brüggemann, J. K. (1993). Tajín en Números. Arqueología Mexicana. Vol. 1. Núm. 5. p.57

Dondis, D. (2007). La sintaxis de la imagen. Barcelona: Edit. Gustavo Gili

Ching, F. (1995). Arquitectura: forma, espacio y orden. México: Edit. Gustavo Gili

Elam, K. (2014). La geometría del diseño: Estudios sobre la proporción y la composición. Barcelona: Edit. Gustavo Gili

García Payón, J. (1954). El Tajín, descripción y comentarios. Revista de la Universidad Veracruzana, año III, Núm. 4. Veracruz: Universidad Veracruzana.

Jiménez Lara, P(2002). Cuadernos de Trabajo No.15: Arquitectura y poder en El Tajín. p.11 y 12.

Marquina, I. (1951). Arquitectura prehispánica. Memorias. México: INAH.

Montes S, C. (1992). Representación y análisis formal. España: Secretariado de Publicaciones Universidad de Valladolid.

Piña Chan, R. y Castillo Peña, P. (1999). Tajín, la ciudad del Dios Huracán. México: Fondo de Cultura Económica.

Proskouriakoff, T. (1971). Classic Art of Central Veracruz. Handbook of Middle American Indians. USA: University of Texas Press.

Puerta, F. (2005). Análisis de la forma y sistemas de representación. España: Universidad Politécnica de Valencia.

Sonderenguer, C. (1989). Sistemas Compositivos Amerindios. El Concepto. Argentina: Nobuko.

Uriarte, María Teresa. (2010). Las pirámides y la integración plástica. Arqueología Mexicana. Vol. XVII. Núm. 101, p. 53.

Westheim, Paul. (1972). Ideas fundamentales del arte prehispánico en México. México: Ediciones Era S.A. de C.V.

Wong, W. (2007). Fundamentos del diseño. España: Editorial Gustavo Gili.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Nova Scientia