Abstract
In the current context, being young and a university student poses new challenges and transformations that give rise to stressful situations that can be reflected in the perception of happiness and well-being. Gender also influences this perception, based on what is socially expected for each sex. The differences in the gender role, expressed from the attributes socially assigned to each sex —whether masculine, feminine, androgynous, or undifferentiated— can influence the way in which problems are perceived and faced in everyday life, giving rise to a different perception of happiness or well-being. Therefore, the following objective is proposed: to analyze, based on the Pemberton Happiness Index, the relationship between the perception of well-being and the gender role in university students in Sonora.
The results show that the coexistence of positive feminine and masculine attributes, regardless of sex, give a favorable perspective of the interaction with their environment and the way in which the young people of the studied sample solve their problems. The social construction of gender explains the persistence of traditional roles, but also the emergence of more balanced ways of incorporating attributes considered feminine and masculine, for a better perception of happiness and well-being.
References
Abril Valdez, E., Cubillas Rodríguez, M. J. y Domínguez Ibáñez S. (2019) Identidad de género y la salud de los jóvenes universitarios. Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A.C. LIBERMEX: México.
Atienza, F. L., Pons, D., Balaguer, I. y García-Merita, M. (2000). Propiedades psicométricas de la escala de satisfacción con la vida en adolescentes. Psicothema, 12(2), 314-319.
Barra, E. (2010). Bienestar psicológico y orientación del rol sexual en estudiantes universitarios. Terapia Psicológica, 28(1), 119-125. http://www.scielo.cl/pdf/terpsicol/v28n1/art11.pdf
Barra, E. (2011). Bienestar psicológico y orientación de rol sexual en adolescentes. Liberabit. Revista Peruana de Psicología, 17(1), 31-36.
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68619288004
Bem, S. (1975). Sex role adaptability: One consequence of psychological androgyny. Journal of Personality and Social Psychology, 31, 634-643.
Blanco, A. y Díaz, D (2005). El bienestar social: su concepto y medición. Psicothema, 17(4), 582-589.https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72717407.
Cabañero, M. J., Richard, M., Cabrero, J., Orts, M. I., Reig, A. y Tosal, B. (2004). Fiabilidad y validez de una Escala de Satisfacción con la Vida de Diener en una muestra de mujeres embarazadas y puérperas. Psicothema, 16, 448-455.
Casanova Rodríguez, C. L., y González García, M. (2016). Estudios de bienestar en la comunidad universitaria de la residencia estudiantil en la Universidad de Cienfuegos. Revista Universidad y Sociedad, 8(2), 137-141. http://rus.ucf.edu.cu/.
Chacón, R., Martínez, A., Puertas, P., Viciana, V, González, G. y Zurita, F. (2020). Bienestar social en la etapa universitaria según factores sociodemográficos en estudiantes de Educación. Revista electrónica de investigación educativa, 22, e03.
https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e03.2184.
Comité Estatal de Planeación para el Desarrollo [COPLADES] (1985). Convenio Único de Desarrollo que suscriben el Ejecutivo Federal y el Ejecutivo del Estado de Sonora. DOF: 24/09/1985.
Connell, R. (1997). La organización social de la masculinidad. En: T. Valdés. y J. Olavarría (Eds.). Masculinidad/es: poder y crisis (pp. 31-48). ISIS-FLACSO, Ediciones de las Mujeres.
Díaz, J. y Sánchez, M. P. (2002). Relaciones entre estilos de personalidad y satisfacción autopercibida en diferentes áreas vitales. Psicothema, 14, 100-105
Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D., Oishi, S. y Biswas-Diener, R. (2010). New well-being measures: short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research, 97(2), 143-156. https://doi.org/10.1007/s11205-009-9493-y
Grinstead, Ch., Snell, M. y Laurie, J. (1997). Central Limit Theorem. Introduction to Probability.
AMS Bookstore.
Hervás, G. y Vázquez, C. (2013). Construction and validation of a measure of integrative well-being in seven languages: the Pemberton Happiness Index. Health and Quality of Life Outcomes, 11, 66. http://doi.org/10.1186/1477-7525-11-66
Keyes, C., Ryff, C. y Shmotkin, D. (2002). Optimizing well-being: the empirical encounter of two traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 1007-1022.
Lara-Cantú, A. (1993). Inventario de masculinidad y femineidad. IMAFE. El Manual Moderno.
Martínez, G., Bilbao, M., Costa, D. y da Costa, S. (2018). Bienestar y su medida: validación del Pemberton Happiness Index en 3 países latinoamericanos. Revista Latinoamericana de Psicología Positiva / Latin-American Journal of Positive Psychology, 4, 125-140
Matud, M., Díaz, A., Bethencourt, J. e Ibáñez, I. (2016). Roles de género, ejercicio físico y bienestar en la adolescencia. En J. L. Soler, L. Aparicio, O. Díaz, E. Escolano, y A. Rodríguez (Eds.). Inteligencia emocional y bienestar II. Reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones (pp. 585–597). Ediciones Universidad San Jorge.
Pérez, R., Mora, F. y Barragán, O. (2015). Relaciones, roles e identidades de género en Sonora. UNISON – Pearson
Reyes, V., Muñoz, D. y Alcázar, R. (2020). Emociones y estrategias de afrontamiento cuando los estudiantes universitarios aprueban. Nova Scientia, 12(25), 1-21.
https://doi.org/10.21640/ns.v12i25.2344
Rodríguez, P., Matud, M. y Álvarez, J. (2017). Género y calidad de vida en la adolescencia. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 9(2), 89-98. 10.1016/j.jbhsi.2017.11.001
Ryan, R. & Deci, E. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166 https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.141
Ryff, C. (1989a). Beyond Ponce de Leon and life satisfaction: New directions in quest of successful aging. International Journal of Behavioral Development, 12, 35-55. https://doi.org/10.1177/016502548901200102
Ryff, C. (1989b). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069-1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
Ryff, C., Singer, B. y Diengberg Love, G. (2004). Positive health: connecting well-being with biology. The Philosophical Transactions of the Royal Society, 359, 1383-1394. 10.1098/rstb.2004.1521
Secretaría de Educación Pública (2020). Trabaja SEP para mitigar la deserción y el abandono escolar ante la pandemia por el COVID-19. Boletín No. 67. Gobierno de México, 22 de junio.https://www.gob.mx/sep/articulos/boletin-no-167-trabaja-sep-para-mitigar-la-desercion-y-el-abandono-escolar-ante-la-pandemia-por-el-covid-19?idiom=es
Silva, M., López J. y Meza, M. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia, 28(79), 75-83.
Scott, J. (1997). El género, una categoría útil para el análisis histórico. En M. Lamas (Ed.). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. Porrúa-PUEG.
Zubieta E., Fernández O. y Sosa F. (2012). Bienestar, valores y variables asociadas. Boletín de Psicología, 106, 7-27.
Zubieta, E. M. y Delfino, G. I. (2010). Satisfacción con la vida, bienestar psicológico y bienestar social en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Anuario de Investigaciones, 17, 277–283. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=369139946018

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Nova Scientia