Abstract
In Mexico, beer production is a highly relevant industrial activity due to the generation of jobs and its multiplier effects on the economy. As proof of this, in 2019 were produced 124.5 million hectoliters of this drink, making Mexico the fourth largest producer worldwide. This research aimed to analyze how the barley-malt-beer value chain is articulated. For this, the links given between the actors are examined and described, emphasizing the role of the two main brewing industries installed in the country in its governance area and the effects on farmers.
Methodology: Part of the methodology of the Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC) was used for the diagnosis of the value chain, as well as the methodology proposed by the Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) for the analysis of sustainable food value chains. Information was collected from a literature review and semi-structured interviews were conducted to key stakeholders.
Results: The value chain of the brewing industry in Mexico is made up of five links: 1) primary production, 2) barley grouping, 3) transformation, which involves obtaining malt from barley and subsequently processing the malt to obtain beer, 4) distribution, and 5) final consumption of beer. The chain’s governance is focused on two industries that form a duopoly that, since 2010, became part of the first and second beer group worldwide.
Conclusion: The barley-malt-beer value chain in Mexico has functioned successfully at the national level, as the industry effectively maintains most of the actors that comprise it, which has favored its competitiveness in the international arena. However, once the acquisition of the two Mexican brewing groups by transnational companies was consolidated, it was evidenced that the sector with the greatest fragility and weak linkage to the chain was that of small farmers, who resort to intermediaries to sell their barley grain.
References
Agencia de Servicios a la Comercialización y Desarrollo de Mercados Agropecuarios (ASERCA). (2017). Número y tipo de productores de cebada. Centro de Información de Mercados Agroalimentarios con información de SIP-Proagro. Disponible en: https://www.cima.aserca.gob.mx/work/models/cima/pdf/Produccion_tipo_producto_cebada_032017.pdf
Aguilar Ávila, J. y Schwentesius Rindermann, R. (2004). La producción de cebada maltera en México: ventaja comparativa no capitalizada. Universidad Autónoma Chapingo – CIESTAAM. México. 61 p.
Baritaux, V. & Houdart, M. (2015). Relations fournisseurs-grande distribution dans les filières agroalimentaires. Une analyse de la trajectoire d’une démarche « filière qualité ». Economie Rurale, 346(2), 15–30.
Briz, J. y de Felipe, I. (2012). Las redes de cadenas de valor alimentarias en el siglo XXI: Retos y oportunidades internacionales. Editorial Agrícola Española. Madrid, España. 602 p.
Campos-Andaur, P. y Araya-Castillo, L. (2018). Cadena de Valor Global en la industria vitivinícola de la región del Maule y sus implicancias para la generación de valor y empleo. Multidisciplinary Business Review, 11(2), 1-23. En: http://www.asfae.cl/journalmbr/images/stories/MBR2018_2/01_campos-andaur.pdf
Carbone, A. (2017). Food supply chains: coordination governance and other shaping forces. Agricultural and Food Economics, 5(3), 1-23. DOI 10.1186/s40100-017-0071-3
Carneiro, F. (2015). Fragmentação internacional da produção e cadeias globais de valor. IPEA, Texto para discussão 2097.
Cerveceros de México. (2017). Estadisticas de la cerveza. Sitio oficial. [En linea]. Disponible en: http://www.cervecerosdemexico.org.mx/eventos/dia-mundial-de-la-cerveza/
Cerveceros de México. (2019). Estado de la industria cervecera en México. Sitio oficial. [En línea]. Disponible en: https://cervecerosdemexico.com/estado-de-la-industria/
Chávez, A., Ramírez Rodríguez, N. y Rodríguez Moctezuma, D. E. (2019). Del Tratado de Libre Comercio de América del Norte (TLCAN) al Tratado entre México, Estados Unidos y Canadá (T-MEC) y sus diferencias. Revista Contribuciones a la Economía,(octubre-diciembre 2019). En: https://www.eumed.net/rev/ce/2019/4/tratado-libre-comercio.html
Comisión Nacional de Valores de Estados Unidos. (2015). ABInBev. Reporte anual 2015. Comisión Nacional de Valores de Estados Unidos, Washington, D.C. Disponible en https://www.bmv.com.mx/docs-pub/infoanua/infoanua_665986_2015_1.pdf
Cuauhtémoc Moctezuma (CM)-Heineken México. (2013). Reporte de sustentabilidad. CM-Heineken México. Nuevo León, México.
Cuauhtémoc Moctezuma (CM)-Heineken México. (2014). Brindando un mundo mejor. Informe de sustentabilidad 2014. Grupo Cuauhtémoc Moctezuma, S.A. de C.V. Nuevo León, México. 79 p.
Cuauhtémoc Moctezuma (CM)-Heineken México. (2015). Informe de sustentabilidad 2015. CM-Heineken México. Monterrey, N.L., México. 79 p.
Cuauhtémoc Moctezuma (CM)-Heineken México. (2017). Conoce nuestros 125 años de historia. Sitio oficial. [En línea]. Disponible en: https://heinekenmexico.com/noticia/conoce-nuestros-125-anos-de-historia
Escalante Semerena, R. I. y Catalán, H. (2008). Situación actual del sector agropecuario en México: perspectivas y retos. Economía informa, (350), 7-25. En: http://www.economia.unam.mx/publicaciones/econinforma/pdfs/350/01escalante.pdf
Escalante, R., Galindo, L. M. y Catalán, H. (2005). La evolución del producto del sector agropecuario mexicano, 1960-2002: algunas regularidades empíricas. Cuadernos de Desarrollo Rural, (54), 87-112. En: https://www.researchgate.net/publication/242392348_La_evolucion_del_producto_del_sector_agropecuario_mexicano_1960-2002_algunas_regularidades_empiricas
Fischer, C. and Hartmann, M. (2010). Agri-food Chain Relationships. CAB International. UK. 288 p.
Flores Paredes, J. (2007). La cadena productiva cebada - malta - cerveza en México y la Ronda de Doha. Comercio Exterior, 57(7), 574–585. En: http://revistas.bancomext.gob.mx/rce/magazines/105/4/RCE4.pdf
Fomento Económico Mexicano, S.A.B. de C.V. (FEMSA). (2009). Es cuestión de habilidad. Informe anual. FEMSA. Monterrey, N. L., México. 101 p.
Fomento Económico Mexicano, S.A.B. de C.V. (FEMSA). (2010). Reporte Anual que se presenta de acuerdo con las disposiciones de carácter general aplicables a las Emisoras de valores y otros participantes del mercado, correspondiente al ejercicio fiscal terminado el 31 de diciembre de 2010. FEMSA. Monterrey, N. L., México. 194 p. Disponible en: https://femsa.gcs-web.com/static-files/bcd6fbba-c3a5-4986-8c5e-fb9608b5feb3
Fomento Económico Mexicano, S.A.B. de C.V. (FEMSA). (2014). Informe anual 2014. A la altura del reto. Fomento Económico Mexicano, S.A.B. de C.V. y subsidiarias. Nuevo León, México. 120 p. Disponible en: https://femsa.gcs-web.com/static-files/b491859c-9007-43aa-bc8e-056db4d949f7
Fomento Económico Mexicano, S.A.B. de C.V. (FEMSA). (2019). Informe anual 2019. Fomento Económico Mexicano, S.A.B. de C.V. Nuevo León, México. 60 p. Disponible en: http://www.informeanual.femsa.com/pdf/Informe-anual-Femsa-2019.pdf
Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). (2017). Crops and livestock products. Statistics. FAOSTAT. [Online]. Available in: http://www.fao.org/faostat/es/#data/TP
Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). (2020). Crops and livestock products. Statistics. FAOSTAT. [Online]. Available in: http://www.fao.org/faostat/es/#data/QD
Fundación Grupo Modelo. (2017). GM.17, Reporte anual 2017. Grupo Modelo México, Ciudad de México.
Gereffi, G. (2014). A global value chain perspective on industrial policy and development in emerging markets. Duke Journal of Comparative & International Law, 24, 433-458. En: https://scholarship.law.duke.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1404&context=djcil
Gereffi, G., Humphrey, J., and Sturgeon, T. (2005). The governance of global value chains. Review of International Political Economy, 12(1), 78-104. DOI: http://doi.org/10.1080/09692290500049805
González, M., Zamora Díaz, M. y Solano Hernández, S. (2016). Evaluación agronómica y física en líneas avanzadas de cebada maltera. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 7(1), 159-171. En: http://www.scielo.org.mx/pdf/remexca/v7n1/2007-0934-remexca-7-01-00159.pdf
Grupo Modelo. (2012). Llegamos lejos. Informe anual. Grupo Modelo, S.A.B. de C.V., México, D.F. México. 85 p.
Grupo Modelo. (2013). Reporte anual que se presenta de acuerdo con las disposiciones de carácter general aplicables a las emisoras de valores y a otros participantes del mercado de valores. Ejercicio terminado el 31 de diciembre de 2013. Grupo Modelo, S.A.B. de C.V., México, D.F. México. Disponible en: https://img.gruporeforma.com/Libre/Offlines/ReporteEmpresarial/img/Reportes/PDF/437.pdf
Grupo Modelo. (2018). Informe de sustentabilidad 2018. 93 años. Trabajando por y con México. Grupo Modelo-Anheuser-Busch InBev. Ciudad de México, México. 32 p. Disponible en: https://www.gmodelo.mx/descargas/fundacion/Informe_2018.pdf
Grupo Modelo-Anheuser-Busch InBev (ABInBev). (2015). Reporte anual. Ejercicio terminado el 31 de diciembre de 2014. Grupo modelo, S.A.B. de C.V.- Anheuser-Busch InBev SA/NV (ABInBev). México, D.F. México. 251 p.
Grupo Modelo-Anheuser-Busch InBev (ABInBev). (2017). Nuestras marcas. Sitio oficial. [En línea]. Disponible en: www.gmodelo.mx
Grupo Modelo-Anheuser-Busch InBev (ABInBev). (2018). ¿Quiénes somos? Sitio oficial. [En línea]. Disponible en: https://www.gmodelo.mx/es/quienes-somos
Hartwich, F. and Kormawa, P. (2009). Value Chain Diagnostics for Industrial Development. United Nations Industrial Development Organization (UNIDO). Vienna, Austria. 61 p.
Heineken México. (2018). Brindando un mundo mejor. Informe de Sustentabilidad 2018. Heineken Global-Heineken México. Nuevo León, México. 57 p. Disponible en: http://www.theheinekencompany.com/sustainability
Humphrey, J. and Memedovic, O. (2006). Global value chains in the agrifood sector. United Nations Industrial Development Organization (UNIDO). Vienna, Austria. 60 p.
Humphrey, J. and Schmitz, H. (2000). Governance and Upgrading: Linking Industrial Cluster and Global Value Chain Research. IDS Working Paper No. 120, University of Sussex.
Humphrey, J. and Schmitz, H. (2008). Inter-firm relationships in global value chains: trends in chain governance and their policy implications. Int. J. Technological Learning, Innovation and Development, 1(3), 258-282.
Impulsora Agrícola. (2017). Comercialización de la cebada maltera. Sitio oficial. [En línea]. México: Impulsora Agrícola. En: http://impulsoraagricola.com.mx/nueva/
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2020). Cobertura temática-manufacturas. Banco de Información Económica (BIE)-estadísticas. [En línea]. Disponible en https://www.inegi.org.mx/sistemas/bie/default.aspx
International Trade Centre (ITC). (2020). Trade Map - International Trade Statistics. [Online]. Available in: https://www.trademap.org/tradestat/Country_SelProduct_TS.aspx?nvpm=3%7c%7c%7c%7c%7c2203%7c%7c%7c4%7c1%7c1%7c2%7c2%7c1%7c2%7c2%7c1
Kaplinsky, R. and Morris, M. (2000). A handbook for value chain research. University of Sussex, Institute of Development Studies. Brighton, UK. 109 p.
Kaplinsky, R. and Morris, M. (2016). Thinning and thickening: productive sector policies in the era of global value chains. European Journal of Development Research, 28, 625-645. DOI: https://doi.org/10.1057/ejdr.2015.29
Kirin Holdings Company. (2019). Kirin Beer University Report Global Beer Production by Country in 2018. Sitio oficial. [En línea]. Disponible en: https://www.kirinholdings.co.jp/english/news/2019/1003_01.html
Kosacoff, B. y López, A. (2008). América Latina y las Cadenas Globales de Valor: debilidades y potencialidades. Revista de Globalización, Competitividad y Gobernabilidad, 2(1), 18-32. En: https://www.redalyc.org/pdf/5118/511851317001.pdf
Luna-González, A., Díaz-Porras, R.A., Morales–Ramos, V. y Mayett-Moreno, Y. (2018). Caficultores replanteando su participación en la cadena del café: casos de Costa Rica y México. Revista de Política Económica y Desarrollo Sostenible, 4(1), 1-17. DOI: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/politicaeconomica/article/view/11374
Muñoz Morales, I. y Tetreault, D. (2020). Reconversión agrícola a la cebada para la producción de cerveza en Zacatecas. Carta Económica Regional, (126), 133-156. DOI: https://doi.org/10.32870/cer.v0i126.7749
Neven, D. (2015). Desarrollo de cadenas de valor alimentarias sostenibles. Principios rectores. Servicio de Programación y Documentación de Reuniones de la FAO (CPAM, Grupo de Traducción al Español). Organizacion de las Naciones Unidas para la Alimentacion y la Agricultura (FAO). Roma, Italia. 106 p.
NMX-FF-043-SCFI-2003. (2003). Productos alimenticios no industrializados para consumo humano - cereal - cebada maltera- Hordeum vulgare L. y Hordeum distichum L.) – especificaciones y métodos de prueba (cancela a la NMX-FF-043-1982). Secretaría de Economía. México.
Padilla Pérez, R. (2014). Fortalecimiento de las cadenas de valor como instrumento de la Política Industrial. Libros de la CEPAL N° 123, Santiago de Chile, Naciones Unidas, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (UN-CEPAL) y Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ).
Padilla Pérez, R. y Oddone, N. (2014). Manual para el fortalecimiento de cadenas de valor. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Fondo Internacional para el Desarrollo Agrícola (FIDA). México. 111 p.
Parsons, C. R. and de Vanssay, X. (2014). Detecting Market Competition in the Japanese Beer Industry. Journal of Industry, Competition and Trade, 14, 123-143. DOI: http://doi.org/10.1007/s10842-013-0166-9.
Porras Aguirre, M. de J. N. (2014). La red de valor cebada maltera en México. Tesis de maestría. Universidad Autónoma Chapingo. México. 97 p.
Porter, M. E. (1986). Competition in Global Industries. Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
Porter, M. E. (1990). The Competitive Advantage of Nations. The Free Press, Nueva York.
Rendón, L. y Mejía-Reyes, P. (2005). Comercio exterior y fluctuaciones cíclicas en la producción de cerveza en México. Regional and Sectoral Economic Studies, 5(2), 81-110.
Rendón Trejo, A. y Morales Alquicira, A. (2014). Memorias de la 13a . Reunión nacional de ciencias empresariales: “Escenario internacional, ventajas y desventajas para México y las empresas “. Grupos Económicos en la industria de Alimentos y Bebidas. Alianzas y adquisiciones como estrategias de competitividad. México: Universidad Tecnológica de la Mixteca.
Santana Robles, F. y Granillo Macías. R. (2017). Cadena de valor de la cebada en México. Cadenas de valor y sostenibilidad en Latinoamérica. P. Vera Martínez. Editor. UNAM FCA Publishing, México. 93-117.
Secretaría de Economía. (2003). Banco de Información sectorial, Establecimientos y empleo. [En línea]. Disponible en: http://www.spice.gob.mx/portal
Servicio de Información Agroalimentaria y Pesquera (SIAP). (2020). Anuario estadístico de la producción agrícola. México. [En línea]. Disponible en: https://nube.siap.gob.mx/cierreagricola/
Sorrentino, A., Russo, C. and Cacchiarelli, L. (2018). Market power and bargaining power in the EU food supply chain: the role of Producer Organizations. New Medit, (4), 21-31. DOI: 10.30682/nm1804b
Trienekens, J. H. (2011). Agricultural Value Chains in Developing Countries A Framework for Analysis. International Food and Agribusiness Management Review, 2(14), 51-82. DOI: 10.22004/ag.econ.103987
Vásquez Treviño, D.M. y Palomo González, M. A. (2016). Diferencia entre la cadena de valor y la cadena de suministros, para generar una ventaja competitiva. VinculaTégica EFAN, (1), 2400-2421. En: http://www.web.facpya.uanl.mx/vinculategica/Revistas/R2/2400%20-%202421%20-%20Diferencia%20entre%20la%20cadena%20de%20valor%20y%20la%20cadena%20de%20suministros%20para%20generar%20una%20ventaja%20competitiva.pdf

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Nova Scientia