El Consumo Cinematográfico en León. Una Mirada Sociocultural
PDF (Español (España))

Keywords

Reception
Cultural Consumption
New Technologies
Technological Equipment recepción
consumo cultural
nuevas tecnologías
equipamiento tecnológico

How to Cite

McLane Alejos, A., & Delgado Rivera, E. (2014). El Consumo Cinematográfico en León. Una Mirada Sociocultural. Nova Scientia, 1(2), 144–156. https://doi.org/10.21640/ns.v1i2.239

Abstract

Film consumption has evolved along with contemporary societies, connecting cultural, economical practices aestehetical discourses along with communicative habitus. To research about the way film consumption has changed as a result of the emerging interaction between public and the new technologies such DVD, Digital TV, Digital Theaters, Internet, and even McLane, A. y E. Delgado Revista Electrónica Nova Scientia, Nº 2 Vol. 1 (1), 2009. ISSN 2007 - 0705. pp: 144 - 156 - 146 - movies downloaded from non official websites in weeks before commercial releasing, is the main focus of this project.

Overall, the main goal is to create a general scope of every aspect of film´s role in Leon as the social and symbolic configurator that cinema seem to embody and how the public adopt and reacts to it in a cultural way. The project also pretends to build a matrix of data as a way to allow broader interpretations about film consumption. The paper shows advances in a one year long project, from September 2005 to September 2006 carried out at the University De La Salle, which aim is to provide and built recent data base towards film comsuption´s patterns in Leon, Mexico.

https://doi.org/10.21640/ns.v1i2.239
PDF (Español (España))

References

CALLEJO, Javier. Investigar las audiencias. Un análisis cualitativo. Barcelona, Paidós, 2001

CHÁVEZ MENDEZ, María Guadalupe. De cuerpo entero... Todo por hablar de música. Refle-xión técnica y metodológica del grupo de discusión. Colima, Universidad de Colima, 2004

DE LA VEGA, Eduardo y SÁNCHEZ, Enrique. Bye Bye Lumière … Investigación sobre cine en México. Guadalajara, Universidad de Guadalajara, 1994

GALINDO, Jesús (coordinador). Técnicas de Investigación en Sociedad, Cultura y Comunica-ción. México, PEARSON, 1998

GARCÍA CANCLINI, Néstor. Los nuevos espectadores: cine televisión y video en México. Mé-xico, IMCINE, 1994

_________________________. Consumidores y Ciudadanos: Conflictos multiculturales de la globalización. México, Grijalbo, 1995

GONZÁLEZ, David. El sueño americano en México. Televisión estadounidense y audiencias juveniles en Tijuana. Tesis de maestría. ITESO, 2003

GÓMEZ VARGAS, Héctor. Versiones del Pasado. Miradas Cortas al Equipamiento Cinemato-gráfico en León en Espacios de Comunicación, México, UIA Santa Fe, 2000.

______________________. Cartografías Urbanas y el Equipamiento Cultural en León. CONA-CULTA/FONCA, UIA Platel León, IMPLAN, 2001.

______________________ La visibilidad en las sociedades contemporáneas. Configuraciones de culturas locales, públicos femeninos y miradas cinematográficas en Texto Abierto. Revista Se-mestral de la Universidad Iberoamericana León, Año 1, Número 1. Primavera 2001

GONZÁLEZ, Jorge y CHÁVEZ, Guadalupe. La Cultura en México, Cifras Clave. México, U de Colima, CONACULTA, 1996

MARTÍNEZ, Francisco Javier y LOZANO, José Carlos. Flujos televisivos y cinematográficos en México en COMUNICACIÓN Y SOCIEDAD (GUADALAJARA), 2005. pp-47-66

RUSSI, Bernardo. Grupos de Discusión, en: Técnicas de Investigación en Sociedad, Cultura y Comunicación. GALINDO, Jesús (coordinador). México, PEARSON, 1998. pp.75-115

ZAVALA, Lauro. Elementos del discurso cinematográfico. México, UAM Xochimilco, 2003

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2015 Nova Scientia