Abstract
Introduction: This article presents the partial results of a research project, accepted in the IV and V Research Summon of the University De La Salle Bajío which most important specific objective is the reflection of the contemporary teaching models in the Architectural Design Area and the differences with the traditional formation model in the design workshops of the Architecture Schools.
As a pedagogic project it pretends to create a space for reflection for the students about their practices and processes and for the teachers about the importance of the pedagogic practices used in the Design teaching.
Therefore, under a qualitative perspective, previous to anything else is established an approach to the complex situation lived by students in Architectural Design Workshops to describe and interpret it through the ethnographic watching. With the intention of avoid any bias in the data interpretation it is proposed a interdisciplinary reflection, establishing as Metadiscourse the Design and as the watcher an alternative discipline, the Industrial Design, that will help to establish a holistic and contemporary model for the Design processes that serve as basis of discussion in the next curriculum revision in the UDLSB Architecture School.
Now, to change the mentality in the teaching way of the Architectural Design involve two fundamental changes: first, the responsible of the teaching shall quit to understand Architecture as an absolute discipline, valuating the multidisciplinary relations, and second, to assume that in the classroom we face a student that must answer to complex problems product of a complex society, which implies innovating pedagogic practices.
References
Barrios, D. (1995). La formación del arquitecto en México, en el contexto socioeconómico mediato. Tesis Doctoral, México: UNAM
Bono, E. (1991). El pensamiento lateral. Barcelona: Paidós
Bonsiepe, G. (1985). El diseño de la periferia. Barcelona: Gustavo Gili
Broadbent, G. (1982). Diseño arquitectónico: Arquitectura y ciencias humanas. México: Gustavo Gili, 1982.
Camacho, M. (2008). Ciudad-Urbe. Revista ASINEA; Volumen XVII (Número 33):69-71
Campi, I. (2007). La idea y la materia. Barcelona: Gustavo Pili
Cross, N. (2003). Métodos de Diseño. México: Limusa
Cross, N y D, Elliott (1980). Diseño, tecnología y participación. Barcelona: Gustavo Gili
Findeli, A. (2001). Rethinking Design Education for the 21st Century: Theoretical, Methodological, and Ethical Discussion. Design Issues, Volumen 17, Número 1, pp. 4-17
García, T. (1985). Notas sobre teoría del Diseño Arquitectónico. México: UNAM, Facultad de Arquitectura
González, C. (2007). El significado del Diseño y la construcción del entorno. México: Designio. Teoría y Práctica
Gutiérrez, R. (1992). Introducción a la lógica. México: Esfinge
Margolin, V. (2005). La investigación sobre el diseño y sus desafíos en: Las rutas del Diseño. México: Designio. Teoría y Práctica
Montero, L. (1987) Las prácticas de enseñanza en la formación de los profesores: sentido curricular y profesional. Santiago de Chile: Actos Symposium Noción sobre Prácticas de Enseñanza
Morales, E. (2005). La metodología en la investigación del diseño, y el diseño como método de investigación en: Las rutas del Diseño. México: Designio. Teoría y Práctica
Munari, B. (1983). ¿Cómo nacen los objetos? Barcelona: Gustavo Gili
Reznikoff , S. (1995). Diseño arquitectónico: guía para arquitectos y diseñadores. México : Trillas
Rodríguez, G. (1998). Manual de diseño industrial. Barcelona: Gustavo Gili
Sánchez, M. (2008). Estrategias Contemporáneas de Enseñanza Creativa: LABORATORIOS I & II, México: Universidad La Salle, Escuela Mexicana de Arquitectura, Diseño y Comunicación
Selle, G. (1975). Ideología y utopía del Diseño. Barcelona: Gustavo Gili
Turati, A. (1993). La didáctica del diseño arquitectónico. México: UNAM, Facultad de Arquitectura
VVAA. (2003). Antología 1 de Diseño. México: Designio. Teoría y Práctica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2015 Nova Scientia