Abstract
Introduction: The Universities educational system has faced several challenges in the recent years, such changes have forced us to establish new admission policies that allow us to select the students who really meet the admission required profile, conducting us to create the correct strategies to improve their academic performance throughout their academic years, and in this way, to higher the terminal efficiency grades. Therefore, the purpose of this research was to characterize the admission profile of students who had good academic performance in the first year studying their major degree in the areas of: Industrial Design, Graphic Design, Environmental Design and Fashion and Footwear Design at De La Salle Bajio University.
Method: The final distribution of the sample was formed by 256 students of both genders, female and male students, and we statistically analyzed the results of their admission exam process of the cohorts from 2005 to 2008, and later on compare them with their grades average in the first year studying their major degree.
Results: The results showed similarities and differences among the four areas of study, in respect to the general admission profile at the School of Design. We also found that students, who applied in the period of “excellence”, achieved better academic performance in their first year at the university.
Conclusion: Knowing and being aware of the admission profile, we have a parameter in the following admission procedures, which allows us to establish the exact strategies to strengthen the skills and abilities of admitted students to the university, in such a way that will higher the grades of terminal efficiency and in that approach improve the quality of undergraduate Academic Programs at the Design School.
References
Alonso, J. (1998). Validez predictiva de los instrumentos utilizados en el proceso de selección y admisión en la facultad mexicana de medicina. México: Tesis de licenciatura de la Escuela de Psicología en la UNAM.
ANUIES. (2006). Consolidación y avance de la Educación Superior en México. México: ANUIES.
CENEVAL. (2010). EXANI II. Disponible en: http://www.ceneval.mx
Chaín, R. y Ramírez, C. (2003). Trayectoria escolar: la eficiencia terminal en la Universidad Veracruzana. México: Universidad Veracruzana
Cortés, A., y Palomar, J. (2008). El proceso de admisión como predictor del rendimiento académico en la educación superior. Univ. Psychol. Bogotá, Colombia. 7 (1) 199-215. México: UIA
Dahalla, Et al. (2002). Characteristics of first-year students in Canadian medical schools. Canadian Medical Association or its licensors. Apr. 16, 2002; 166 (8).
De Garay, A. (2001). Los actores desconocidos: una aproximación al conocimiento de los estudiantes. México. ANUIES.
De Garay, A. (2003). El perfil de los estudiantes de nuevo ingreso de las universidades tecnológicas en México. Revista el Cotidiano. 19 (122) 75-85. México: UAM– Azcapotzalco. Disponible en:
http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=32512209
De Garay, A. (2003). Sujetos itinerantes: los jóvenes universitarios de la Universidad Autónoma Metropolitana. México: Tesis de Doctorado en Ciencias Antropológicas, UAM-Iztapalapa.
De Garay, A. (2004). Integración de los jóvenes en el sistema universitario: prácticas sociales, académicas y de consumo cultural. México: Ediciones Pomares.
Duarte, G., y Galaz, J. (2005). Perfil de ingreso y desempeño académico en el primer año de universidad en estudiantes de una universidad pública estatal. Ponencia presentada en el VIII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Hermosillo. Disponible en:
http://www.congresoretosyexpectativas.udg.mx/Congreso%206/Eje%202/Ponencia_199.pdf
Ducoing, P. (2005). Sujetos, Actores y Procesos de Formación. Consejo Mexicano de Investigación Educativa. Vol. 8. Tomo II. México: Grupo Ideograma Editores.
Edel, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficiencia y Cambio en Educación. 1 (002). España. Disponible en: http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol1n2/Edel.pdf
Hicks, T. y Heastie, S. (2008). High school to college transition: A profile of the stressors, physical and psychological health issues that effect the first-year on-campus college student. Journal of Cultural Diversity. Vol. 15, No. 3
Marín, J. (1999). Perfil de ingreso de los estudiantes de la Facultad de enfermería y Obstetricia de León. México: Tesis de Especialidad en Endodoncia de la UDLSB.
Merino, M. y Calatayud, A. (1984). Los perfiles escolares en la UNAM. Revista Perfiles Educativos. 6 (25) 16-29. México: UNAM.
Moral de la Rubia, J. (2006). Predicción del rendimiento académico universitario. Revista Perfiles Educativos. XXVIII (113). 38-63. México: UNAM. Disponible en:
http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v28n113/n113a3.pdf
Muñoz, H. y Suárez, M. (1994). Perfil educativo de la población mexicana. México: INEGI.
Silva, A. y Sarmiento, J. (2006). ¿Qué determina el desempeño académico de los estudiantes de economía? El caso de la Universidad Militar “Nueva Granada”- UMNG. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión. XIV (2). 129-144. Colombia: UMNG. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/909/90900212.pdf
Sistema Nacional de Bachillerato. (2008). Competencias genéricas y el perfil del egresado de la educación media superior. México: Subsecretaría de Educación Media Superior. Disponible en: http://www.sems.gob.mx/aspnv/Competencias_Genericas.pdf
Torres, L. y Rodríguez, N. (2006). Rendimiento académico y contexto familiar en estudiantes universitarios. Revista Enseñanza e Investigación en Psicología. 11 (002). 255-270. México: Universidad Veracruzana. Disponible en:
http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/292/29211204.pdf
Zúñiga, M. (2006). Deserción estudiantil en el nivel superior: causas y solución. México: Editorial Trillas.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2015 Nova Scientia