Abstract
A mathematical model is proposed for predicting academic performance of undergraduate freshmen at the Universidad De La Salle Bajio measured as GPA the obtained. The model uses as predictors the high school GPA and the individual scales of the two psychometric tests used in the admission test: 16PF and Terman whose values are known at the time of admission. The study was conducted with the data of 3,233 students who entered in 2007 and 2008 and completed their first year of studies. Stepwise regression using MINITAB was used as the modeling technique resulting in 67 multilinear equations, each containing between two and six predictors. Between three and four prediction equations can be applied to each candidate. In addition to a general equation, there is one according to his/her career, another one for his/her area of knowledge and in 57% of cases there is an equation for his/her school of origin. Every equation provides an estimated value of his/her fhesman GPA. After appling all of them, it is suggested to use the one which has the highest correlation. A computer application was developed to show the estimated GPA by the model for each candidate. The predictors most used in the equations were the "high school GPA" and the scales of “Emotional Stability” (16PF), deduction (Terman) and "analysis and synthesis" (Terman). The prediction equations have adjusted coefficients for Pearson correlation ranging from 0.52 to 0.92. The general equation has a correlation of 0.61.References
Álvaro Page, Mariano et al. (1990) Hacia un modelo causal del rendimiento académico. Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia. CIDE. España.
Arias Galicia, Fernando et al. (2006) El aprovechamiento previo y la escuela de procedencia como predictores del aprovechamiento futuro: Un caso. Enseñanza e Investigación en Psicología. Enero-junio 2006. Vol. 11. No. 1. pp 5-22. Universidad Veracruzana.
Backhoff, Eduardo y Tirado, Felipe (1992) Desarrollo del Examen de Habilidades y Conocimientos Básicos. Revista de la Educación Superior. ANUIES. núm. 83 pp. 67-84.
Bowerman, Bruce L. et al. (2005) Forecasting, time series and regression. Cuarta edición. Ed. Thomson.
Cortés Flores, Aida; Palomar Lever, Joaquina (2008) El proceso de admisión como predictor del rendimiento académico en la educación superior. Revista Universitas Psychologica. Universidad Javeriana. Vol. 7, No. 1 pp. 199-215.
Chain, R., Cruz Ramírez, N., Martínez Morales, M. y Jácome, N. (2003). Examen de selección y probabilidades de éxito escolar en estudios superiores. Estudio en una universidad pública estatal mexicana. Revista Electrónica de Investigación Educativa.Vol 5. No. 1.
De Anda Padilla, Humberto y López Olmos, Rafael. (2010) Predictibilidad de los exámenes de conocimientos para ingresar a las preparatorias de la Universidad De La Salle Bajío. Nova Scientia Vol. 2 No. 4. pp. 169-190.
De la Orden, Arturo y cols (2001). Investigación del bajo rendimiento. Revista Complutense de Educación, Universidad Complutense de Madrid. Vol. 12 No. 1 pp. 159-178. http://www.ucm.es/BUCM/revistas/edu/11302496/articulos/RCED0101120159A.PDF. Consultado el 15/05/2010
Gatica-Lara, Florina (2010). Variables asociadas al éxito académico en estudiantes de la Licenciatura en Medicina de la UNAM. Revista de la Facultad de Medicina. Vol. 53, No. 5. Septiembre-Octubre 2010, pp. 9-18.
Geiser, Saul y Studley, Roger (2001) UC and the SAT: Predictive Validity and Differential Impact of the SAT I and SAT II at the University of California. University of California. Office of the President.
Hernández, Jorge et al. (2006) Factores Asociados con el Desempeño académico en el EXANI-I. Zona Metropolitana de la ciudad de México 1996-2000. Revista Mexicana de Investigación Educativa. Vol. 11 No. 29 pp. 547-581.
Kutner, H. Michael et al. (2005) Applied linear statistical models. Quinta edición. Mc. Graw Hill.
López Olmos, Rafael. (2007) Predictibilidad de los exámenes de conocimientos para ingresar a la Universidad De La Salle Bajío. Universidad De La Salle Bajío. Reporte final de investigación. No publicado.
Lorenzo García, Raquel. (2005) Predictores de Talento. Intangible Capital. Enero-marzo 2005. Vol. 1 No. 7.
Montgomery, C. Douglas et al. (2004) Introducción al análisis de regresión lineal. Primera edición. Ed. Continental.
Olani Aboma (2009). Predicción del éxito académico en estudiantes durante el primer año de universidad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology Nº 19 pp. 1053-1072, Instituto para la investigación educativa, Universidad de Groningen, Holanda.
Tirado Felipe et al. (1997) Validez predictiva del examen de habilidades y conocimientos básicos (EXHCOBA) Revista Mexicana de Investigación Educativa. Vol. 2 No. 3. pp. 67-84.
Zwick, Rebecca y Green, Jennifer Greif (2007) New Perspectives on the Correlation of SAT Scores, High School Grades, and Socioeconomic Factors. Journal of Educational Measurement. Vol. 44, No. 1, pp. 23–45.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2015 Nova Scientia